Dealen met (studie)stress

Op dit moment zit ik aan het begin van mijn deadline- en toetsweek. Ik heb dit artikel dan ook vorige week al geschreven, omdat ik nu heel druk ben, denk ik (hoop ik). Om geen last te krijgen van een nervous break-down en studie-ontwijkend-gedrag, help ik mezelf, en misschien jou ook wel, met dit lijstje.

Als ik last heb van stress ben ik vaak het overzicht kwijt. Dat geeft me nóg meer stress dan de stress die ik al heb van alles dat af moet, dus met dat punt begin ik:

  • Ik maak een lijst van dingen die ik nog moet doen.
    Meestal maak ik er zelfs twee. Een globale, bijvoorbeeld van alle vakken die nog af moeten. En een wat langere, omdat elk vak op zich ook weer aparte onderdelen heeft die ingeleverd moeten worden. Ik vind het er altijd heerlijk uit zien als er wat dingen afgekruisd zijn, dus dat doe ik dan ook zodra ik iets af heb.

Soms helpt het niet om die lijst in één keer te maken. Het komt vaak voor dat ik die lijst maak, maar nog steeds heel de tijd denk dat ik iets vergeten ben zonder dat ik er op kan komen wat precies:

  • Ik zorg dat ik papier, of iets anders om te schrijven, bij de hand heb.
    Zo kan ik elk dingetje wat ik me herinner gelijk opschrijven, hoe klein ook. Als ik dit een hele dag doe voel ik me een stuk rustiger, want dan weet ik dat ik in elk geval geen heel belangrijke dingen meer vergeten ben, anders had ik die me in de loop van de dag wel herinnerd.

ikke23

Op internet lees je vaak dat je het best kunt ontstressen in een opgeruimde omgeving. Ik heb helemaal geen tijd om mijn kamer op te ruimen als ik aan het stressen ben voor mijn deadlines, dus ik los het handig op.

  • Ik zoek een plek waar het rustig is.
    Dat kan op school zijn, of bij mooi weer bijvoorbeeld in de tuin. In elk geval neem ik niet de tijd om mijn eigen kamer op te ruimen, maar zoek ik een ander plekje. Ik kan mijn tijd op dat moment beter gebruiken dan dat ik een grote schoonmaaksessie inplan, haha!

Ook hoor ik van veel kanten dat het goed is om rustmomenten in te bouwen zodat je gefocust blijft. Ik doe dat eigenlijk nooit en dat is natuurlijk helemaal niet slim. Het is niet zo dat ik verschil merk tussen het begin van bijvoorbeeld een verslag waar ik nog redelijk wakker was en het eind waar ik inmiddels wel moe was geworden, maar toch is het niet gezond om als maar door te gaan.

  • Ik probeer af en toe helemaal tot rust te komen.
    Wanneer de tv aanstaat, kan ik mijn gedachten helemaal uitzetten en kom ik heerlijk tot rust. Het liefst heb ik dan het meest onnozele TLC-programma op staan zodat ik niet teveel hoef na te denken. Wel moet ik dan uitkijken dat ik niet te lang blijf kijken zodat ik alsnóg een hele avond (en nacht) achter elkaar vol aan de bak moet.

Dit was ongeveer hoe ik het aanpak en ik ben heel benieuwd hoe jullie dit oplossen. Hebben jullie nog goede tips voor mij? Ik mag nog een hele week.. Let me know and help me out!

3 gedachtes over “Dealen met (studie)stress

Geef een reactie

