No bake appeltaart

Taarten zijn altijd lekker, voor op een verjaardag, of gewoon omdat het kan. De kerstdagen zijn dan wel net geweest, maar was je van plan af te gaan vallen? Bewaar dit recept dan even tot het moment dat je opgeeft en weer lekker gaat eten. Dat doe ik zelf stiekem ook, hihi. Want ik lust hem echt nog wel een tweede keer!

taart2

Bereidingstijd: 5 uur (inclusief wachttijd)

Ingrediënten voor een taartvorm van 20 cm:

Voor de koekbodem:

  • 150 g speculaas
  • 70 g roomboter of margarine

Voor de vulling:

  • 90 g roomboter of margarine
  • 2 appels
  • 5 eetl suiker
  • 0,5 eetl kaneel

Bereidingswijze:

Begin met de koekbodem:

  • Verkruimel de speculaas met een vork, of doe de speculaas in een washandje en sla je frustratie er uit met een hamer. Wel uitkijken!
  • Smelt de boter in een steelpannetje. Wanneer dit gesmolten is, roer je de speculaaskruimels er goed door.
  • Doe een bakpapiertje in de taartvorm en druk de speculaas stevig tegen de bodem en de zijkanten.
  • Zet dit voor twee uur in de koelkast om op te stijven.

Maak vervolgens de vulling:

  • Je hoeft hier nu niet gelijk mee te beginnen, je bent namelijk sneller klaar dan de taartbodem nodig heeft om stevig te worden.
  • Snij de appels in reepjes, je mag ze ook eerst schillen als dat je voorkeur heeft, en kook ze kort een paar minuutjes in water met een eetlepel suiker. Ze worden dan wat zachter en dat past goed bij de koekbodem.
  • Smelt de boter in een steelpannetje en voeg vervolgens 4 eetlepels suiker en een halve eetlepel kaneel toe. Het is belangrijk dat de boter echt goed heet is zodat het goed mengt met de suiker en het kaneel.
  • Haal wanneer de twee uur voorbij zijn, de koek uit de koelkast en leg de appelpartjes er mooi in.
  • Giet vervolgens het botermengsel eroverheen.
  • Ik draaide daarna nog een paar rondjes met de taartvorm. Zo wist ik zeker dat de boter overal zat en het zelfs nog een beetje tussen de koek aan de zijkanten doorkwam. Dat geeft extra stevigheid!
  • Nu mag de taart weer zo’n twee uur in de koelkast. Langer is niet erg, misschien zelfs beter, ik liet mijne een nachtje opstijven.
  • Even geduld dus, maar dan heb je ook wel de lekkerste no bake appeltaart die je ooit geproefd hebt. Eet smakelijk!

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden, ik vind het leuk om no bake varianten van taarten te maken, merk ik. Eerder maakte ik al een stoofpeertjestaart voor Kelly Caresse, waar deze appeltaart een variant op is. Hebben jullie nog lievelingstaarten waar ik een no bake variant van kan maken? Laat het me weten, ik ga er graag mee aan de slag!

12 gedachtes over “No bake appeltaart

Geef een reactie

